Κυριακή, 30 Ιανουαρίου 2011

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ




«Ξέρετε πως λειτουργεί η δημοκρατία ;»

Κανείς απ τους μαθητές δεν περίμενε μια τέτοια ερώτηση.

«Θέλω να πω με όλες τις φασαρίες ,...
 με τα κλεισίματα των δρόμων, με τους πολιτικούς που όλοι φταίνε; Ουσιαστικά ξέρετε πως λειτουργεί η δημοκρατία;»

Καλά, αυτός είναι θεολόγος, τι ερωτήσεις είναι αυτές; Κάνα δυο σπασικλάκια, πήγαν να ανοίξουν το βιβλίο των θρησκευτικών, μπας και είναι καμιά ερώτηση παγίδα.

«Δημοκρατία σημαίνει ότι εμείς εδώ, σκεφτόμαστε κάτι για να βελτιώσουμε την ζωή όλων μας ή για να αντιμετωπίσουμε ένα πρόβλημα. Το συζητάμε και λέμε διάφορες απόψεις, προτείνουμε διάφορες λύσεις. Η πλειοψηφία, προσέξτε , οι πιο πολλοί από μας πιστεύουν στην τάδε λύση.
 Αυτό και θα γίνει. Αυτό που αποφάσισαν οι περισσότεροι. Αν συμφωνούμε όλοι, ακόμα καλύτερα, αλλά δεν είναι απαραίτητο. Τι κάνουμε λοιπόν. Εκλέγουμε δύο από μας , που θέλουν, προσέξτε , που θέλουν !... και πάνε να υλοποιήσουν την απόφασή μας.»

Καλά, όλα αυτά, πάνω κάτω τα ξέρανε, γιατί τους τα λέει; Ναι, εντάξει, τα λέει απλά, αλλά αυτά δεν θα τα κάνουνε και σε παραπάνω τάξη ;

«Βέβαια, αυτό δεν μπορούμε να το κάνουμε, όταν η βασική μας ενασχόληση είναι η ζωή μας, η δουλειά μας, η οικογένειά μας, τα προσωπικά μας όνειρα. Έτσι λοιπόν προσλαμβάνουμε κάποιους αντιπροσώπους μας , να φροντίσουν αυτοί για το καλό μας. Και τους στέλνουμε στη Βουλή.»

Στη λέξη «Βουλή» οι μαθητές χαμογέλασαν, οι πιο θαρραλέοι χασκογέλασαν, υπήρχε μια διάχυτη αμφισβήτηση ορισμένων αρχών. Η τηλεόραση τους το μάθαινε αυτό κάθε μέρα…… Και πολλοί γονείς.

«Ξέρετε παιδιά, πέρα απ τη γνώμη των πολλών , που εκεί στηρίζεται η δημοκρατία , και καλά κάνει, υπάρχει και η ιστορική μνήμη, δηλαδή, η γνώμη των πολλών που είναι η ίδια στα βάθη της ιστορίας. Κάποιοι άνθρωποι έχουν πει κάτι, έχουν κάνει κάτι, έχουν θεσμοθετήσει κάτι, το οποίο ισχύει για χιλιάδες χρόνια. Αυτό είναι βασικό. Αυτό οφείλουν οι σοφοί, ή ακόμα καλύτερα οι σοφοί πολιτικοί να το ξέρουν, και ορισμένες φορές να μας το θυμίζουν.»

Το τελευταίο δεν το πολυκατάλαβαν. Μπερδεμένο φάνηκε. Αλλά στην τάξη… η απόλυτη σιωπή. Λες να μας το πάει για πρόχειρο διαγώνισμα ; αλλά από πού κι ως πού;

«Ένας απ τους βασικούς φορείς γνώσης και εμπειρίας για την ανθρωπότητα, είναι και η θρησκεία .»

Νάτο και το αγιωτικό. Άντε ντε κι είχαμε χάσει τα νερά μας. Δεν το πάει για πρόχειρο… μάλλον .

«Βασικούς φορείς γνώσης και εμπειρίας» τόνισε μια, μια τις λέξεις.

« Όταν μάλιστα, όλες σχεδόν οι θρησκείες, συμφωνούν σε μια φράση, μάλλον αυτή η φράση πρέπει νάναι σωστή, διαχρονική και φυσικά εξαιρετικά χρήσιμη» τους κοίταξε ερευνητικά..
«Μήπως ξέρετε ποια είναι αυτή η φράση;»

Το περίεργο είναι ότι κανείς μαθητής δεν αγχώθηκε με αυτή την ερώτηση. Το περίεργο είναι, ότι όλοι πίστεψαν ότι ο θεολόγος δεν επιθυμούσε μια απάντηση απ αυτούς, θα τους το έλεγε έτσι κι αλλιώς, ας περιμένουν. Ηρέμησαν. Η ηρεμία έκανε την προσοχή τους να ενταθεί. Ο Θεολόγος πλησίασε στο παράθυρο. Σαν ηθοποιός που περιμένει την κατάλληλη στιγμή, να μαγνητίσει το κοινό του για να ρουφήξουν τα λόγια του, γύρισε και τους κοίταξε χαμογελαστός.

«Αγαπάτε αλλήλους!! Ή αν θέλετε : Κάνε στους άλλους αυτό που θα ήθελες να κάνουν οι άλλοι για σένα, σε άλλη θρησκεία, ή μην κάνεις στους άλλους αυτό δεν θα ήθελες να σου κάνουν, σε άλλη θρησκεία. Το 95% του θρησκευόμενου κόσμου σε όλη τη γη, οποιουδήποτε δόγματος, πιστεύει αυτή την αρχή.»

«Όλοι για έναν και ένας για όλους» αυτός που πετάχτηκε δεν ήταν σπασικλάκι… μάλλον αναρχικός.

«Ευχαριστώ Γεωργίου. Ακριβώς. Ο κόσμος μας, στηρίζεται στην αγάπη. Είναι η μεγαλύτερη δύναμη στο σύμπαν. Και η αγάπη, είναι για να μοιράζεται, δεν είναι για να την κρατάμε μόνο για τον εαυτό μας.»

« Στην αγάπη των ανθρώπων για τον άνθρωπο, που εκφράζεται με μια άλλη μαγική λέξη, την φροντίδα, στηρίζεται και το καλύτερο πολίτευμα του κόσμου. Η δημοκρατία. …… Σκεφτείτε το αυτό…»

Ο Θεολόγος δεν μπορούσε να ξέρει αν στο ένα λεπτό σιωπής που ακολούθησε , οι μαθητές του σκέφτονταν αυτά που τους είπε, σκέφτονταν τα δικά τους, σκέφτονταν πόση ώρα μένει μέχρι το διάλειμμα.

«Η φροντίδα του ανθρώπου για τον άνθρωπο, δεν έχει να κάνει μόνο με λεφτά, τρόφιμα, πολιτικές αποφάσεις και τέτοια. Κυρίως έχει να κάνει με σκέψη σ αυτούς, με το περίφημο , νοιάζομαι ! … Είστε για μια άσκηση ;»

Νάτο, νάτο.. ήρθε το πρόχειρο…. Απογοητευμένες φάτσες.. κάνα δύο πήγαν να σκίσουν και φύλλο απ το τετράδιο.

«Όχι τέτοια άσκηση. ‘ Άσκηση σκέψης. Να συνδυάσουμε δημοκρατία και θρησκεία. Κάντε μου μια πρόταση, να βοηθήσουμε τους άλλους, χωρίς έξοδα, χωρίς να φύγουμε απ την τάξη… τι θα κάνουμε ,ούτε εγώ ξέρω να σας πω…. Σας ακούω… Θα ψηφίσουμε την καλύτερη πρόταση και θα την εκτελέσουμε».

Ο θεολόγος, δεν είχε αντιμετωπίσει άλλη φορά, παρόμοιο brainstorming που έγινε μες την τάξη εκείνη την ημέρα. Από σοβαρές προτάσεις, μέχρι πλάκα. Διεργασία ιδεών. Μικρός πανικός.

«Έχετε ακόμα 3 λεπτά μέχρι να βρείτε την πιο καλή, ώστε να την εκτελέσετε μέχρι το κουδούνι»

Και τότε σηκώθηκε η Αναγνώστου. Μια μαθήτρια που… που δεν της τόχε κανείς…

«Μια και ζούμε σε δύσκολες εποχές, λέω να γράψουμε ένα γράμμα, μια σελίδα το πολύ, γεμάτο λόγια αγάπης και συμπαράστασης.. ότι… ότι όλα θα πάνε καλά και τέτοια. Ο καθένας το δικό του. Και να το στείλουμε σε άγνωστους... σε ονόματα απ' τον τηλεφωνικό κατάλογο... έτσι… μπορεί κάποιον να ανακουφίσουμε… κάποιον που πιστεύει ότι δεν τον σκέφτεται κανείς»

Ο θεολόγος, συγκράτησε το δάκρυ του. Ήταν και ευαίσθητος άνθρωπος… Προσπάθησε να φανεί «δημοκρατικός».

«Ποιος συμφωνεί μ αυτή την πρόταση»

«Για ομοφωνία την βλέπω» ακούστηκε ο αναρχικός σηκώνοντας το χέρι του.

Ήταν ομοφωνία. Ένας μαθητής, στάλθηκε να φέρει ένα τηλεφωνικό κατάλογο. Στην τύχη μοιράστηκαν τα ονόματα. Σε δέκα λεπτά όλα τα γράμματα είχαν τελειώσει και μαζευτεί.

«Πιθανή στιγμή έμπνευσης» σκέφτηκε ο θεολόγος «Ήταν και καλό το θέμα» ξανασκέφτηκε...

Όταν ο γυμνασιάρχης κόλλαγε τα γραμματόσημα, θέλησε να μάθει :

«Ποιος είχε αυτή την υπέροχη έμπνευση;»

«Μμμμμ όλοι μαζί…. Δημοκρατικά» απάντησε ο θεολόγος.

Όλες οι ιστορίες που γράφω θα μπορούσαν να είναι πραγματικές. Γιατί όχι είναι τόσο απλό.

Ελένη



1 σχόλιο:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...